Athens Music Forum, 2 θέματα που δεν θα συζητηθούν

Athens Music Forum 2009

Ξεκινάει σήμερα το 5ο Athens Music Forum στο Νέο Metropolis, Πανεπιστημίου & Εμμανουήλ Μπενάκη - 3ος όροφος. Ακόμα και αν δηλώσετε συμμετοχή υπάρχουν δύο θέματα που δεν πρόκειται να συζητηθούν αύριο και στις 7 Μαϊου.

Η πειρατεία σκοτώνει την μουσική και ίσως το ανεξέλεγχτο downloading να πλήττει τους ίδιους τους ISPs και κατόχους δικαιωμάτων. Αυτό τουλάχιστον θα είναι το θέμα συζήτησης στην ενότητα “ΙSPS και κάτοχοι δικαιωμάτων… the battle continues” μαζί με τις νομικές εξελίξεις σε όλη την Ευρώπη, τον έλεγχο νομιμότητας των download των χρηστών (παράνομο είναι η λέξη που χρησιμοποιείται στο Athens Music Forum ) και αν προσωπικά δεδομένα παραβιάζονται από την παρακολούθηση των συνδέσεων. Προφανώς κάποιος πρέπει να εξηγήσει γιατί θεωρούμαστε όλοι εγκληματίες, πότε παρακολουθούνται οι χρήστες, αν ενημερώνονται επαρκώς ή να αναδιατυπώσει την πρόταση στο site.

Αρκετοί θα με μισήσουν για αυτό αλλά είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει προκατάληψη και η κουλτούρα του συνθήματος “η πειρατεία σκοτώνει την μουσική” έχει επηρεάσει τρομερά ή τουλάχιστον έτσι θέλουν να φαίνεται. Οι έρευνες για το ανεξέλεγχτο downloading δεν αναφέρουν πόσο θα κόστιζε σε μια εταιρεία μουσικής να δημιουργήσει το exposure, το virality, το engagement, τα views και το sharing culture ενώ παράλληλα θα αποποιούταν οποιαδήποτε ευθύνη αν κάτι πήγαινε στραβά.

Ο Σάκης Ρουβάς είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Ελλάδα και αναμφισβήτητα ένα από τα μεγάλα ονόματα της Ελληνικής μουσικής βιομηχανίας. Η αναζήτηση στο YouTube για τις λέξεις sakis rouvas επιστρέφει 16 σελίδες με βίντεο και play lists. Μόνο στα αποτελέσματα των δύο πρώτων σελίδων τα views πλησιάζουν τα 7.600.000 ή αλλιώς κάθε Έλληνας είδε τα βίντεο του Σάκη που καταλαμβάνουν χώρο μόνο σε 2 από τις 16 σελίδες. Ζούμε στην εποχή του long tail και του Google και τα views μόνο θα αυξάνονται.

Θα ήθελα πολύ να μάθω πόσο θα κόστιζε στην δισκογραφική του Σάκη Ρουβά να βάλει μπροστά από μια οθόνη σχεδόν όλους τους Έλληνες, συμπεριλαμβανομένων νεογέννητων και ηλικιωμένων για να παρακολουθήσουν έστω και μία φορά τα βίντεο του Σάκη. Χωρίς να υπολογίσουμε το κόστος του brand engagement, του sharing σε Facebook και άλλες πλατφόρμες, το viral effect, το επιπλέον exposure από τα σχόλια δηλαδή δημιουργία περιεχομένου ή αλλιώς keywords για τις μηχανές αναζήτησης. Φυσικά, αν το YouTube κολλήσει ή αντιμετωπίσει πρόβλημα φταίει το YouTube και όχι ο Σάκης ή η δισκογραφική του.

Για την ιστορία, η πλειοψηφία των βίντεο που είναι online σε αναλογία 1 / 7 είναι από χρήστες και όχι το επίσημο channel του Σάκη Ρουβά που μετράει κάτι παραπάνω από 1.000.000 views. Προφανώς οι χρήστες διακινούν παράνομα αυτό το υλικό, αφού πρώτα το έχουν κάνει download από κάπου ή ψηφιοποιήσει οι ίδιοι. Δεν νομίζω ότι η δισκογραφική εταιρεία του Σάκη Ρουβά ή άλλου καλλιτέχνη ανάλογης εμπορικής αξίας, χαρίζει τα βίντεο κλιπ δωρεάν για download. Το οικονομικό όφελος από την δραστηριότητα αυτή είναι τεράστιο αλλά κανείς δεν κάνει τον κόπο να το αποτιμήσει σε χρόνο και ευρώ που κερδίζει ο καλλιτέχνης και η εταιρεία από το crowd sourcing της μετάδοσης περιεχομένου και φήμης του Σάκη.

death of the ipod

Εκτός από την μουσική όμως υπάρχει το cinema και η τηλεόραση και φυσικά τα πνευματικά δικαιώματα που πάλι υπόκεινται στην κουλτούρα η πειρατεία σκοτώνει την μουσική και την βιομηχανία του θεάματος. Σε αυτή την περίπτωση οι περισσότεροι εθελοτυφλούν για τον παγκόσμιο χαρακτήρα και την κατάργηση των φυσικών συνόρων που προσφέρει το internet σε ένα κόσμο που δημιούργησε το μοντέλο των πνευματικών δικαιωμάτων προ εποχής internet.

Το Hulu, we’re sorry μήνυμα είναι κλασσικό παράδειγμα της κουλτούρας του χθές που αδυνατεί να συμβιβαστεί με την πραγματικότητα του σήμερα και προσπαθεί να δημιουργήσει business models σε ένα μέσο που δεν έχει όρια και στεγανά. Κατά διαβολική σύμπτωση, η Naomi Alderman έγραψε σήμερα το If you can’t buy it legally, of course you’ll download it στην guardian. Όταν ο τηλεθεατής αναγκάζεται να βλέπει τα Φιλαράκια 2η σεζόν για πάνω από 3 χρόνια και δεν μπορεί να αγοράσει τους 2 Ξένους σε DVD, θα ψάξει να βρει άλλους τρόπους να αποκτήσει αυτό που θέλει. Προφανώς πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα κατεβάζουν παράνομα ταινίες και μουσική αλλά όσο υπάρχουν μηνύματα του στυλ, μας συγχωρείτε αλλά δεν μπορείτε να δείτε ή να αγοράσετε αυτό γιατί είστε στην Ελλάδα. Χωρίς καμία άλλη δυνατότητα απόκτησης περιεχομένου, η μόνη λύση είναι το παράνομο download.

Η μουσική βιομηχανία επέζησε μετά τον θάνατο του γραμμοφώνου, το τέλος των πικάπ, της καταστροφή των κασετών και της επέλασης των CDs γιατί το μοντέλο ήταν απίστευτα ολιγαρχικό και το μόνο που άλλαζε ήταν το format φυσικού μέσου, όχι ο τρόπος διάθεσης. Η έλευση του mp3 και το democratization της τεχνολογίας με το iPod άλλαξε τα δεδομένα σε ήχο και εικόνα. Το YouTube, το Last.fm και το Spotify πάνε ένα βήμα παραπέρα και το μόνο που απαιτούν είναι ένας υπολογιστής ή κινητό, ούτε καν ειδικό hardware (music player) για την αναπαραγωγή περιεχομένου.

Είμαι σίγουρος ότι τα 15χρονα με τα κινητά των 2-4-8GB στο χέρι και mp3 με άθλιο bit rate, θα πλήρωναν 2 ευρώ τον μήνα μέσω SMS για να κατεβάζουν ελεύθερα ότι θέλουν κατά την διάρκεια μιας μέρας. Είμαι σίγουρος ότι όσοι επιμένουν στην κουλτούρα των 8 DVD region codes και των πνευματικών δικαιωμάτων όπως τα ξέρουμε σήμερα, απλά θα εξαφανιστούν από τον χάρτη του internet και της τοπικής τους εφορίας. Οι καιροί αλλάζουν με ταχύτητα που αυξάνεται εκθετικά, η μουσική και το βίντεο παίζουν στην παλάμη και την τσέπη του jean, για να μην αναφερθώ στο πείραμα των Radiohead με το “In Rainbows”, την γενιά του iPod και το πρόσφατο παράδειγμα του viral effect που είχε το βίντεο της Susan Boyle από το Britains Got Talent 2009 στο YouTube και την προστιθέμενη αξία που κέρδισε το κανάλι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου